SULTAN MIRZA

PERJALANAN MENCARI CINTA SEJATI

Followers

Friday, December 31, 2010

2010..hanya DLM kenangan kiNI

Lg beberapa jam nak masuk tahun baru ni...agak2nya azam 2010 kite dh berjaye kite capai ke...salunya,awal2 taun sibuk buat azam,tp esoknya dh lupe...hahah
aku pun same gak cmtu..tah bile la nak berubah..nk jd org yg lebih baik..WALLAHUALAM...
Papepun,2010 akan kite tgglkan dn xmgkin berulang lg,jdkan kesilapan yg telah kite wat sbg pengajaran,dn mulakan kehidupan baru pd tahun baru ni...
ALL THE BEST TO ALL MY FRIENDS...
MAY ALLAH ALWAYS BLESS US....

AS-SALAM... 
SELAMAT DATANG 2011

Thursday, December 30, 2010

60 tanda kamu jatuh cinta....byknye..hehe

1) Kamu sntiasa tahu apa menu sarapan si dia stiap pagi
2) Kamu tidak akan biar dia dlm kesunyian

3) Setiap kali dia bersedih kamu spt dpt merasakannya

4) Risau apabila si dia berdiam atau merajuk
5) Sentiasa cuba utk membuat si dia ketawa

6) Menanggung kesusahan bersam-samanya
7) Tahu setiap kesukaan si dia

8) Apbila marah, mudah reda apabila bersama si dia
9) Sentiasa menyimpul senyuman

10) Mudah terasa atau sensitif wlupun dia hanya bergurau
11) Sentiasa tidak sabar menanti hari esok utk bertemu si dia

12) Hati berdebar-debar pabila bertentang mata dgnnya
13) Tidak pernah berkira dgn si dia termasuklah soal wang

14) Sentiasa cuba utk mendpt perhatian si dia
15) Berbaik dgn teman-temannya

16) Ambil hati keluarganya
17) Menjg perlakuan apabila berada di hdpn si dia

18) Susah utk kata 'tidak' pd si dia
19) Mnjg hatinya sebaik mgkin

20) Penat tdk pernah mnjd halangan utk bertemu
21) Berkongsi perasaan dgnnya

22) Sentiasa jd penyelamat kpd si dia
23) Suka lakukan kejutan utk si dia

24) Hadiah merupakan perkara wajib utk hari2 yg istimewa
25) Kamu merupakan pendengar plg setia utk si dia

26) Tdk akan memalukan diri sndiri di hdpn si dia
27) Berusaha tampil cantik di hdpn si dia

28) Tdk tentu arah andai setengah jam si dia sepi tnpa sebarang sms
29) Berkongsi minat yg sama dgnnya

30) Sggup berubah sikap mengikut kemahuan si dia
31) Tdk akan meninggalkan telefon wlu sesaat

32) Sntiasa cari peluang utk bersama si dia
33) Demi si dia sggup lakukan sesuatu yg kamu tdk suka lakukan

34) Hilang mood apabila bertengkar dgn si dia
35) Mnjd doktor peribadinya krn begitu ambil berat ttg kesihatannya

36) Bgga bercerita tentang si dia pd teman2
37) Yg panas baran boleh bertukar mnjd lembut hati

38) Sntiasa rasa kenyang
39) Tdk takut brhadapan apa jua rintangan utk pastikan org yg di sayangi tdk telepas ke tgn org lain

40) Sggup jd penyiasat persendirian utk mengenalinya dgn lebih dkt
41) Tdk pernah malu utk mengaku perasaan cinta kamu pd org lain

42) Apbila dia ketawa satu perasaan yg luar biasa akan kamu rasakan
43) Tiada satupun kelemahan si dia di mata kamu

44) Mana2 kamu pergi kamu mengharapkan si dia ada bersama
45) Wlupun si dia hanya mmbuat lawak biasa tp kamu ketawa smpai pecah perut

46) Org brcinta selalunya hipokrit krn mahu nmpak smpurna 
47) Apa sahaja aktiviti bersama si dia pasti akan jd menarik dan istimewa wlupun cuci kereta

48) Andai ada yg cuba mengganggu hbgn kamu dan si dia tanpa sedar kamu bertukar jd begitu agresif
49) Ada kalanya kamu lebih utamakan si dia dari keluarga sndiri

50) Andai di tanya tentang hbgn kamu dan dia, kamu sering mmberi jwpan yg berubah2 krn mahu org lihat kamu sntiasa bahagia
51) Tenaga org bercinta akan bertambah 2x ganda dari org lain krn itu mereka mmpu berjln dari mlm smpai ke subuh tanpa ada rasa mengantuk dan penat

52) Ada kalanya kamu berubah sehingga teman baik sendiri tdk mengenali kamu
53) Org bercinta gemat berfantasi yg ada kalanya di luar kemampuan sendiri

54) Jd buta shhga apa pun yg buruk ttp nmpak baik
55) Gembira bkn keplang apabila si dia memuji kamu

56) Lebih semangat dlm mmbuat sebarang tugasan
57) Menangis merupakan perkara yg tdk dpt di pisahkan dgn org bercinta

58) Bijak membaca fikiran si dia
59) Terbit rasa cemburu apabila si dia memuji org lain
60) Saling memerlukan anatara satu sama lain setiap masa

Monday, December 27, 2010

TANDA LELAKI MULA JATUH CINTA

1) Jika lelaki mengirimkan sms lebih drpd sekali setiap hari wlupun hanya utk mengucapkan 'apa khabar?' atau 'sudah mkn ke belum?', tandanya dia ada perhatian kpd kamu. Lelaki tdk akan melakukan perbuatan itu terlalu kerap jika tiada maksud lain.

2) Jika lelaki menelefon kamu tanpa sbb dn hanya memberitahu: sekadar mahu mendgar suara kamu.' tandanya dia suka ttp malu utk memulakan krn lelaki tahu mereka harus memulakan langkah pertama.

3) Andai lelaki mendiamkan diri slps pertengkaran panjang, mksudnya dia sudah letih dan ingin pertengkaran itu dihentikan krn hakikatnya si lelaki tdk suka berperang mulut dlm tempoh lama.

4) Andai lelaki memegang tgn atau membelai rmbut kamu selepas pertengkaran, tandanya dia merasa bersalah krn membuat kamu marah. Lelaki plg lemah jika wanita menangis dan dia mudah mengalah. Jadi, sesekali gunakan senjata 'air mta' utk menewaskan lelaki.

5) Jika lelaki bersandar di bahu kamu dan meminta membelai rambutnya, tandanya kamu adalah satu-satunya wanita yg dia cintai krn lelaki plg lemah apabila wanita manja dan lemah lembut dgnnya.

6) Jika lelaki memberitahu dia sggup melakukan apa saja utk kamu, ada dua kemungkinan sama ada dia sukakan kamu atau mmg dasar playboy. Lelaki yg mmpunyai cinta sejati ingin wanita itu tahu dia akan sntiasa brada di samping wanita yg disayangi ttp lelaki hidung belang biasanya menyulam dgn kata2 pujian yg kurang jelas

7) Andai lelaki menangis di hadapan kamu, tandanya dia amat sayangkan kamu krn dasar lelaki mmg sukar menangis krn air mata bg lelaki ibarat permata. Jika menangis, mmg dia cintakan kamu

8) Andai lelaki suka melnggar peraturan yg kamu buat, tandanya dia tidak gemar dgn apa yg kamu lakukan. Lelaki tahu apa yg salah dan benar ttp hanya dia tidak suka diperintah bkn dilarang. Semakin dilarang, semakin dilanggarnya

9) Jika lelaki cemburu, ada emapat kemungkinan : Dia syg dan takut kehilangan kamu, mahu menguasai kamu, tdk mahu ada persaingan, mgkin si dia mmpunyai trauma yg tdk pernah diceritakan kpd kamu

10) Jika lelaki diam membisu, tandanya dia benar2 marah krn selagi dia berckp, dia belum terlalu marah. Awas, jika lelaki tiba2 diam, lebih baik kamu jgn terus meleter,buruk akibatnya.

11) Jika lelaki bercerita masa lampau yg buruk, tndanya dia mmberitahu spy kamu tdk melakukan perkara yg sama

12) Andai lelaki merenung mata kamu tnpa berkelip, dia sbnrnya sdg mencari jawapan, apakah kamu benar cinta dan syg kpdnya.

Saturday, December 25, 2010

KATA-KATA CINTA

1) Seorg pencinta yg terbaik adalah sahabat yg terhebat. Jika kamu mencintai seseorg, jgn berharap bahawa seseorg itu akan mencintai kamu sama spt kamu mencintainya. Salah seorg drpd kamu akan memberi lebih dan kamu perlulah berkorban andainya kamu yg perlu memberi lebih. Begitu jg ada yg akan mencari dan mennti

2) Jgn pernah takut utk jatuh cinta wlupun mgkin akan menyebbkan kamu sakit dan menderita, tp jika kamu tidak mengikut kata hati kamu pasti dpt menghadapi sbrang kemungkinan. Lebih baik kamu menangis krn putus cinta drpd kamu menangis krn tdk pernah mmberi dan menerima cinta dlm hidup kamu

3) Cinta sejati mendengar apa yg tidak dikatakan dan mengerti apa yg tidak dijelaskan, sbb cinta tdk dtg dari bibir dan lidah atau fikiran melainkan dari hati

4) Ketika kamu mencintai seseorg, jgn mengharapkan balasan krn jika tdk, kamu bkn mencintainya ttp membuat satu pelaburan dlm hidup

5) Jika kamu mencintai, kamu harus bersedia utk menerima penderitaan. Krn jika kamu mengharapkan kebahagiaan, kamu bkn mencintai melainkan memanfaatkan

6) Lebih baik kehilangan harga diri dan egomu bersama seseorg yg kamu cintai drpd kehilangan seseorg yg kamu cintai, krn egomu yg tak berguna itu

7) Sgt sukar bg pasangan yg mencintai satu sama lain ttp berlainan dunia utk bersama, namun apabila kedunia dunia ini dpt disatukan itulah yg disebut keajaiban cinta

8) Jgn mencintai seseorg spt bunga krn bunga mati kala musim bergnti, cintailah mereka spt angin, sbb angin bertiup selamanya

9) Cinta mgkin akan meninggalkan hatimu bgaikan kepingan-kepingan kaca, tp ingatlah bahawa ada seseorg yg akan bersedia utk mengubati lukamu dgn mengumpulkan kembali pecahan-pecahan kaca itu sehingga kamu akan menjd kuat kembali... Dream can change, but love is forever..       
 

Friday, December 24, 2010

MISTERI WARNA MELALUI WAKTU SOLAT

Setiap peralihan waktu solat sbnrnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yg boleh diukur dan diserap melalui perubahan warna alam secara semulajadi

WARNA BIRU MUDA
Sbgai contoh, pada waktu subuh alam berada dlm spektrum warna biru muda yg bersamaan dgn frekuensi tiroid yg mempengaruhi sistem metabolisme tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu subuh mmpunyai rahsia berkaitan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yg kerap tertinggal waktu subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini krn tenaga alam iaitu biru muda tidak dpt diserap oleh tiroid yg mesti berlaku dlm keadaan roh dan jasad bercantum( keserentakan ruang dan masa) - dlm erti kata lain jaga drpd tidur. Disini juga dpt kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya azan subuh, tenaga alam pd waktu itu berada pd tahap optimum. Tenaga inilah yg akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pd waktu rukuk dn sujud. Jd mereka yg terlewat subuhnya sbnr sudh mendapat tenaga yg tidak optimum lagi.

WARNA HIJAU
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau ( isyraq & dhuha ) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu zohor. Spektrum warna pd waktu ini bersamaan dgn frekuensi perut dan hati yg berkaitan dgn sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yg berkaitan dgn keceriaan. Jd mereka yg slalu ketinggalan atau terlewat zohornya berulang-ulang kali dlm hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya

WARNA OREN
Kemudian warna alam akan berubah kpd warna oren, iaitu masuknya waktu asar di mana spektrum warna pd waktu ini bersamaan dgn frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yg merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Org yg kerap tertinggal asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi klu di waktu asar ini jasad dan roh seseorg ini terpisah ( tidur la tu...). Dan jgn lupa, tenaga pd waktu asar ni amat diperlukan oleh organ2 reproduktif kita

WARNA MERAH
Menjelang waktu maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh org2 tua agar tidak berada di luar rumah. Ini krn spektrum warna pd waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis dan ini bermakna jin dan iblis pd waktu ini amat bertenaga krn mereka resonan dgn alam. Mereka yg sedang dlm perjalanan jg selok-eloknya berhenti dahulu pd waktu ini krn byk interferens (pembelauan) berlaku pd waktu ini yg boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pd frekuensi otot, saraf dan tulang.

WARNA INDIGO
Apbila masuk waktu isyak, alam berubah ke warna indigo dan seterusnya memasuki fasa kegelapan. Waktu isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dgn sistem kawalan otak Mereka yg kerap ketinggalan isyaknya akan slalu brada dlm kegelisahan. Alam skarang berada dlm kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dlm islam. Tidur pd waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dlm kerehatan. Selepas tengah mlm, alam mula bersinar kembali dgn waran putih, merah jambu dn seterusnya ungu dimana ianya bersamaan dgn frekuensi kelenjar pineal,pituitari, talamus, dan hipotalamus. Tubuh spttnya bangkit kembali pd waktu ini dan islam waktu ini dipanggil qiamullail

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dgn warna alam. ..Manusia kini sememangnya tlah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermcm-mcm kaedah meditasi yg dicipta spt taichi, qi-gong dn sbgainya. Semuanya dicipta utk menyerap tenaga2 alam ke sistem tubuh. Kita sbg umat islam spttnya bersyukur krn telah dikurniakan syariat solat oleh ALLAH swt tanpa perlu kita memikirkan bgaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa ALLAH swt mewajibkan solat ke atas hambaNYA atas sifat pengasih dan penyayangNYA sbg pencipta krn DIA tahu hambaNYA ini amat2 memerlukannya.
Adalah malang sklai bg kumpulan manusia yg amat cuai dlm menjaga solatnya. Semua yg terdpat di alam ini adalh utk manfaat sgl makhluk-makhluknya  

Wednesday, December 22, 2010

LELAKI SEJATI

1) Lelaki sejati bkanlah dilihat dari bahunya yg kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada org disekitarnya

2) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yg lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran

3) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya, ttp dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa

4) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari bgaimana dia di hormati di tmpat kerja, tetapi bgaimana dia dihormati di dlm rumah

5) Lelaki sejati bknlah dilihat dari keras pukulannya, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan

6) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yg bidang, tetapi dari hati yg ada di balik itu

7) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari byknya wanita yg memuja, tetapi komitmennya terhadap wanita yg dicintainya


8) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab yg dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku kehidupan


9) Lelaki sejati bukanlah dilihat dari rajinnya membaca kitab suci, tetapi dari konsistennya dia menjlnkan apa yg dia baca


*** Berdoalah kpd ALLAH agar pasangan kita adalah lelaki sejati spt ini..... amin...

Seorg anak tidak mengerti mengapa ibunya menangis. Bgnya air mata seorg ibu boleh ditafsirkan bermacm2. Ibu menangis krn gembira, ibu menangis krn sedih. Pendek kata, tidak kira sama ada situasi itu gembira atau duka, ibu pasti menangis. Inilah yg sering menjadi persoalan kpd anak; mengapa ibu menangis?
     Namun bg ibu pula, jwpannya mudah. Ibu menangis sbb ibu wanita. Jawpan yg mengundang tanda tanya, mmbuatkan anak tidak mengerti wlupun ibunya menjwb dgn senyuman malah memeluknya dgn erat skali.
     Soalan sama ditanyakan jg kpd ayah; mengapa ibu menangis? Jawapan ayah lebih memeningkan kpla anak. "Semua wanita mmg menangis tnpa ada alasan..."
     Hnya itu jwpan yg dpt diberikan oleh ayahnya. Lma kemudian, si anak mnjd remaja dn ttp bertanya-tnya, mngapa wanita menangis. Sesungguhya ALLAH ada sbb mengapa wanita mudah skali menangis. Saat ALLAH menciptakan wanita, DIA membuatnya mnjd sgt penting. ALLAH ciptakan bahunya, agar mmpu menahan seluruh beban dunia dn isinya. Wlupun, bahu itu ckup nyaman dan lembut utk menahan kepala bayi yg sedang tidur.
     ALLAH berikan wanita kekuatan utk melahirkan zuriat drpd rahimnya. Dan sering kali pula menerima cerca drpd anaknya sndiri... ALLAH berikan ketabahan yg mmbuatnya ttp bertahan, pantang menyerah di saat semua org berputus asa.
     Wanita diberikan ALLAH dgn kesabaran, utk merawat keluarganya wlu letih, sakit, lelah dan tanpa berkeluh-kesah. ALLAH berikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang utk mencintai semua anaknya, dlm situasi apap pun. Biarpun anak-anaknya kerap melukai perasaan dan hatinya.
     Perasaan ini mmberikan kehangatan kpd ank-anknya yg ingin tidur. Sentuhan lembut ibu mmberi keselesaan dan ketenangan. ALLAH juga berikan wanita kekuatan utk membimbing suaminya, melalui masa kegetiran dn mnjadi pelindung bgnya. Bukankah tulang rusuk suami yg melindungi stiap hati dn jantung wanita?
    ALLAH kurniakan kpdnya kebijaksanaan utk membolehkan wanita menilai tentang peranan kpd suaminya. Sering kali pula kebijaksanaan itu menguji kesetiaan yg diberikan kpd suami agar ttp saling melengkapi dn menyayangi.
    Dan akhirnya, ALLAH berikan air mata agar dpt mencurahkan perasaannya. Inilah yg khusus ALLAH berikan kpd wanita, agar dpt digunakan bila2 shaja dia inginkan.
     Usah rasa bersalah jika perlu menangis. Hnya inilah kelemahan yg dimiliki wanita, wlupun sebenarnya hanya air mata!

Tuesday, December 21, 2010

AWAK,SAYA DAN KITA

Sengaja aku tulis tajuknye dlam bahasa melayu....heheh...mcm bermakne lak bunyinye kan...actually kali ni aku nak cite psal satu filem hindustan yg bru aku laayn 2 hari lepas,tajuknye,spt di atas tu la...AWAK,SAYA DAN KITA, ataupun U ME AUR HUM

1st time aku tgok cite hindustan yg leh wat aku menitiskan air mata...tacing sgguh...mesti kowng nak kate aku jiwnag kan...xpelah,aku emang jiwang pun..hehe

cite ni pasal pengorbanan seorng suami yg sgt mencintai isterinya,wlupun isterinya xingat siapa pun die...sbnrnya,bini die menghidap penyakit alzhemier..penyakit yg menyerang saraf di bahagian otak,yg smpai skarang,xtaw ape punca dn cara mengubatinya...penyakit ini leh sebbkan penghidapnya,lupa perkara2 yg berlaku di sekelilingnya, dan org2 yg di sekitarnya

masa awal2 kahwin dowang elok je,smpai la tau bini die ni sakit,sbb terlupa alamat umah sndiri..cm lawak pun ade..tp bende ni mmg btul...dn yg paling teruknye,die leh g rendam anak die smpai anak die hmpir mati,sbb die lupe...si suami ni doktor,die bkn xtaw bahaya penyakit bini die ni,tp die cam xmaw trime kenyataan,yg bini die ni sakit..die xmaw antar bini ke pusat jagaan sbb xsggup nak berpisah,dn die terlmpau syg kat bini die

tp lepas insiden,die rndam anak die tu,laki die terpakse juga antar die kat pusat jagaan,sbb risaw keselamatan anak die...mase tu emang sedih la,wa ckp lu...bini die menanges2..die pun menanges...sedih gila..  


lepas tu,die sgt rindu kat bini die,,,die tringat balik pasal wishlist downg..sweet sgt..downg punye wishlist nak smbut ulantahun perkahwinan yg ke 25,atas kapal...n then.....


hehe..law kowng nak tau kesudahan cite ni,tgok la sndiri...lgpun,xbest lak sume nak cite kan...cite  ni emang best...wa kondifen la..hahah...salah lak..konfiden

Sunday, December 19, 2010

KERANA KAU SNTIASA DI SISI

Apabila kau ingin berteman, jgnlah krn kelebihannya, krn mgkin dgn satu kelemahan, kau akan menjauhinya... Andai kau ingin berteman, jgnlah krn kebaikannya, krn mgkin dgn satu keburukan, kau akan membencinya... Andai kau inginkan sahabat yg satu, jgnlah krn ilmunya, krn apabila dia buntu,kau mgkin akan menfitnahnya...Andai kau inginkan seorg teman, jgnlah krn sifat cerianya, krn andai dia tidak pndai menceriakan, kau mgkin akan menyalahkannya... Andai kau ingin bersahabat, terimalah dia seadanya, krn dia seorg shabat, yg hanya manusia biasa... Jgn diharapkan sempurna, krn kau jg tidak sempurna, tiada sesiapa yg sempurna... Tapi bersahabatlah krn ALLAH

TEMAN...Krn kau sntiasa di sisi
TEMAN...Krn kau sntiasa di sini
TEMAN...Krn kau sntiasa di hati
Tapi adakalanya kau pergi menghilang bgai bayu pergi berderu-deru...
Tinggalkan aku sepi kedinginan... membeku...

 TEMAN, hadirnya kau adalah peneman
KAWAN, adanya kau di waktu susah dan senang
SAHABAT, wujudnya kau sbgai benteng yg kukuh, ampuh lg hebat
Seraya aku brkata... janjilah pd aku, yg kamu kan sentiasa bersama aku...
Tapi aku tiada kuasa menghalang perpisahan itu... di luar kawalanku...
Kau kan sentiasa kuiringi brsama senyuman menguntum mewangi...
Melambai-lambai kau dari kejauhan

 Kini aku menghitung mereka yg mnjadi peneman di waktu hingusan dulu..
Tatkala sahabat2 ku itu satu-persatu pergi tggalkan aku... masih ada yg melambai-lambai
Penuh mesra menghulur salam. Mengucap bicara perkenalan
Hati memekar indah bersama tgn yg menghulur mesra
Patah kata diucap santun budi mengiringi bicara
Alangkah mesra mereka...
Tiada aku ragu utk mereka wujud dlm kekosongan jiwa meronta-ronta

Kini kau bergelar sahabat... Bukan kawan bukan teman... Anehnya kau hadir dlm pantas kelipan mata
Seaneh kau wujud di kalangan mereka yg serba asing lagi
Tidak aku ketahui...
Mgkin aku yg sengaja mengasingkan diri. Menolak segala penerimaan dan salam perkenalan
Adakah aku yg mmbiarkan diriku begitu?

Sahabat, kini kau sebahagian dari aku...
Kau kini mendiami satu sudut di hati brsama mereka lain yg aku sayangi
Selamat dtg utkmu..
Walau kutahu, putaran hidup akan sntiasa berlaku tatkala tiba masanya
Namun aku tahu, kita pernah bersua dlm satu lingkungan yg bernama sahabat
Kan aku simpan menjadi cendera jiwa tersemat buat selamanya... 


Kita belajar makna cinta drpd seorg ibu yg menyusui anaknya dlm gendongan. Kedua belah tgnnya mendakap si bayi. Dlm dadanya tiada sesuatu selain ketulusan memberi atas nama cinta.

Kita belajar makna cinta drpd seorg ayah yg mmbawa pulang segenggam padi dan sebekas air setelah seharian berpanas terik di ladang. Dlm dadanya, tiada sesuatu selain kegembiraan memberi atas nama cinta


Kerana cinta bukan hanya sekadar pelukan hangat, belaian lembut atau kata-kata penuh mendayu. bahkan cinta bkn hanya yg kita rasakan saat jatuh cinta. Kita belajar apa itu cinta dari apa pun yg ada di muka bumi. Dari cahaya matahari. Dari sepasang merpati. Dari sorot mata anak-anak yg menanti pemberian. Dari sujud dan tengadah doa. Dari apa pun!

Pada semua kelahiran yg tersambut dgn cinta, hingga kematian yg terlarut dlm cinta, kita hanya belajar satu hal; cinta. Kehadiran kita dlm hidup ini, tiada lain selain mewujudkan cinta. Krn itu, tiada yg layak kita lakukan selain atas nama cinta kita yg teragung: cinta buat Yang Maha Agung, ALLAH SWT. Apapun keputusan-Nya buat kita, cintalah yg mesti bicara 
 

Di hdpn org yg kau cintai, musim dingin berubah menjd musim semi yg indah
Di hdpn org yg kau sukai, musim dingin tetap saja musim dingin hanya suasananya lebih indah sedikit

Di hdpn org yg kau cintai, jantungmu tiba2 berdebar lebih cpt
Di hdpn org yg kau sukai, kau hnya merasa senang dan gembira saja

Apabila engkau melihat ke arah mata org yg kau cintai, matamu berkaca-kaca
Apabila engkau melihat ke arah mata org yg kau sukai, engkau hanya tersenyum saja

Di hdpn org yg kau cintai, kata-kata yg keluar berasal dari perasaan yg terdalam
Di hdpn org yg kau sukai, kata-kata hanya keluar dari fikiran saja

Jika org yg kau cintai menangis, engkau pun akan ikut menangis di sisinya
Jika org yg kau sukai menangis, engkau hanya menghibur saja

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kau mahu berhenti menyukai seseorg, ckup dgn menutup telinga
Tapi apabila kau mencuba menutup matamu dari org yg kau cintai, cinta itu brubah manjadi titisan air mata dan terus tinggal di hatimu dlm jarak waktu yg ckup lama

" TTP SELAIN RASA SUKA DAN RASA CINTA... ADA PERASAAN YG LEBIH MENDALAM. IAITU RASA SAYANG, RASA YG TDK HILANG SECEPAT RASA CINTA. RASA YG TIDAK MUDAH BRUBAH. PERASAAN YG DPT MEMBUATMU BERKORBAN UTK ORG YG KAMU SAYANGI. MAHU MENDERITA DEMI KEBAHAGIAAN ORG YG KAMU SAYANGI. CINTA INGIN MEMILIKI. TETAPI SAYANG HANYA INGIN MELIHAT ORG YG DISAYANGI BAHAGIA...WALAUPUN HARUS KEHILANGANNYA."

        

Saturday, December 18, 2010

LELAH

Emm penat btul ari ni...tp seronok giler coz dpt gak hang out dgn kwn2 dn lakukan aktiviti yg dh sekian lame kami rancang...wlupun penat tp seronok..thnks to eca,ain,waid,n tika coz made my day so crazy today...hahahha

so,sempena tajuk aku yg lelah ni,aku pun nk la tulis sumething pasal tajuk ni...check it out....hekhek






pada suatu masa adakalanya kita terasa benar-benar lelah. penat sudah sgla tulang temulang, letih benar segala yg berlegar-legar dlm benak. ingin saja dilontarkan sgla agar ia bebas-sebebasnya. tapi tak terdaya krn keletihan itu benar-benar meletihkan...

prnah di suatu masa itu, kau terasa tentang apa yg aku rasa?
semua serba tak tetap... berkecamuk setiap perinci . bagai ingin diamukkan masa itu tapi bnar2 tak berdaya..

hanya mampu tunduk dan mengunci segala kata. terkadang ketidakadilan itu bnr2 telah menjatuhkan air mata satu- persatu...
pd masa itu..tiada siapa menghulurkan helaian yg mampu mengusap ia... lalu dibiarkan saja ia kering sepanjang kejatuhan air mata. agaknya di manakah mereka yg berjanji akan sntiasa brsama? ... di sisi?... pendusta semuanya!


lantas berdiri sndiri longlai melangkah spt ketidak akan kesampaian..
lanjutan masa itu... sendirian terkontang-kanting dek krn diri tlah diperkotak-katikkan...

alahai... apalah dosa diri ini hingga semua mendiamkan diri...
terasa benar diri benar2 diperguna. sampai suatu masa berkata sendiri...apakah ini yg seharusnya?..letih sudah.

prnah kau brfikir saat kita yg sntiasa diperguna. saat itu jg ada yg bergembira gelak dn tawa sepnjang masa. hilainya mampu gegarkan heningnya suasana. tp mengapa diri ini tak trdgar hilaian itu?

adakah krn kita trlalu menjaja? hingga tak trnmpak dek mata tntang mereka itu. tak nmpak..dek mata yg slalu menhan takungan dendam yg menggunung rasanya...

diri ini bisa brkata...biarlah dan biarkan semua pasti brlalu jua. lebih senang begini rasanya. akan adanya habuan buat mereka itu. yg pasti diri sudah penat bertekak pnjang!
dan di akhir masa itu, aku mampu lebarkan senyuman. senyuman yg selebarnya. itu senyuman yg bangkit dari kekalahan selama ini. akhirnya ia terbayar juga dgn seribu kemanisan. apa sudahnya dgn kepayahan? ianya kemenangan....

Friday, December 17, 2010

KEKASIH BIASA vs KEKASIH SEJATI

Kekasih biasa slalu ingat senyum di wajahmu
Kekasih sejati juga mengingat wajahmu waktu sedih

Kekasih biasa akan membwakanmu mknn yg enak-enak
Kekasih sejati akan menyediakan mknn yg kamu suka


Kekasih biasa setiap detik slalu menunggu panggilan telefon daripada kamu
Kekasih sejati setiap detik slalu teringat ingin menelefonmu

Kekasih biasa selalu mendoakan kebahagiaanmu
Kekasih sejati selalu berusaha memberimu kebahagiaan

Kekasih biasa berharapkan kamu berubah demi dia
Kekasih sejati mengharapkan dia boleh berubah utk kamu

Kekasih biasa plg sebal kamu menelefonnya waktu dia tidur
Kekasih sejati akan menanyakan knp skarang kamu baru menelefonnya

Kekasih biasa akan mncarimu utk membahas kesulitanmu
Kekasih sejati akan mncarimu utk memecahkan kesulitanmu

Kekasih biasa slalu brtanya mngapa kamu slalu membuatnya sedih
Kekasih sejati akan slalu bertnyakan diri sndiri mngapa mmbuat kamu sedih

Kekasih biasa slalu memikirkan penyebab perpisahan
Kekasih sejati memechkan penyebab perpisahan

Kekasih biasa boleh melihat semua yg tlah dia korbankan utkmu
Kekasih sejati bisa melihat semua yg tlah kamu korbnkan utknya

Kekasih biasa brfikir bhw pertengkaran adalah akhir dari sglnya
Kekasih sejati brfikir,jika tdk prnah bertengkar tdk boleh disebut cinta sejati

Kekasih biasa slalu ingin kamu di sampingnya menemaninya selamanya
Kekasih sejati slalu brhrp selamanya boleh di smpingmu menemanimu              

Thursday, December 16, 2010

GEMBIRA

Hidup utk enjoy...
Bergembira? benarkah apa yg aku dgar ini?
Enjoy selagi terdaya?
Dah tua tak berguna lagi?
Kunolah kiranya klu xfaham falsafah itu? soalan aper tu?

Dulu aku melihat mereka yg menadah-nadah tgn. aku ikuti setiap jejak mereka itu.
Kurakam setiap gerak geri mereka. Kulihat setiap inci hidup mereka.
Tapi aku sangsi... Dimanakah letaknya kegembiraan hidup mereka. Tiap hari hanya meminta simpati. 
Kelihatan bagai tiada langsung erti gembira dlm hidup mereka.
Hnya terkais-kais selagi terdaya...


Lalu ku melihat pula dia yg terdiam membisu jauh merenung.
Diam seribu bahasa..
Lalu ku sapa..Namun dia terus membisu seribu bicara.
Mengapa agaknya dia sesepi angin?
Ringkas jawapannya.
Dari itu aku mengerti..Hidupnya kosong tanpa suri di isi..Pergi buat selamanya.
Tiada makna gembira dlm kamus hidupnya kini. Krn tiada siapa utknya berkongsi rasa itu...


Lantas aku menyapa anak muda itu segan memandang hanya menunduk rasa penuh keseganan..
Mengapa dia melakukannya? Dia seharusnya spt yg lain sebaya dgnnya..
'Pengorbananku hanya utk keluargaku'. Padat erti jwpn itu.
Dia rela berkorban demi kesenangan yg lain..
Bergembira jauh sekali baginya. Mlah dia tdk tahu erti gembira dalam hidupnya..Tiba2 aku menunduk keseganan...Kagum pd semangat itu..


Langsung aku ke situ.. Tak tahu mengapa gerak-geri hati membawa aku ke sini.
Lalu terpana aku pd sepasang bebola mata yg jernih pancarannya..
Mesra menyambut salam bersama sekuntum senyuman..
Tapi air matanya tidak henti bercucuran..'Hidup ini betul-betul singkat'.
Tersentak aku mendengarnya.
Aku sebak..Aku insaf tentang hidup ini..
Lalu aku fikirkan lagi.. Apakah perlu soal gembira dibangkitkan saat hidupnya menagih nywa dari-NYA?


Masih bolehkah diterima istilah 
'HIDUP UTK BERGEMBIRA'?
'HANYA UTK BERGEMBIRA'?
Adakah mereka ckup berfikir sblum melakukannya?
Menyimpang benar dan dusta semua itu.
Dari setiap sudut kulihat. Kehidupan ini byk matlamatnya.. Bkn utk bergembira semata-mata..
Benar.. Hidup hanya sekali.. Maka dari itu lakukanlah sehabis baik dlm hidup ini.
Bersyukur dgn apa adanya kita..selebihnya kita berserah pada TUHAN krn jgn kita lupa bahawa 
HIDUP JUGA UNTUK TUHAN... 

Seorg lelaki menemui seorg guru,  "guru, saya sudah bosan hidup. sudah benar2 penat. rumahtangga saya huru-hara. usaha saya xmnjadi. apa jua yg saya lakukan slalu berakhir dgn kekecewaan. saya ingin mati".
si guru tersenyum, "oh kamu sakit".
"tidak guru, saya tidak sakit.saya sihat.hanya penat dgn kehidupan. itu sbbnya saya ingin mati".
seolah-olah tidak mendengar penjelasan pemuda itu, si guru meneruskan,"kamu sakit. dan penyakitmu itu sebutannya 'alergi hidup'. ya kamu alergi terhadap kehidupan".
byk sekli di antara kita yg alergi trhdap kehidupan. kemudian tanpa disedari kita melakukan hal2 yg bertentangan dgn norma kehidupan. hidup ini brjln trus. sungai kehidupan mengalir terus, ttp kita menginginkan status-quo. kita berhenti di tmpt,kita tdk ikut mengalir. itu sbbnya kita jatuh sakit. kita mengundang penyakit. penolakan kita utk ikut mengalir brsama kehidupan mmbuat kita sakit.
yg namanya usaha, pasti ada pasang surutnya. dlm hal berumahtangga,persilisihan kecil itu mmg wajar, lumrah. persahabtan pun tdk slalu lancar, tidak abadi. apa yg abadi dlm hidup ini? kita tdk menyedari sifat kehidupan. kita ingin merpertahankan suatu keadaan. kemudian kita gagal, kecewa dan menderita.
"penyakitmu itu boleh disembuhkan, asal kamu ingin sembuh dan bersedia mengikuti petunjukku," demikian si guru
"tidak guru,tidak. saya sudah betul2 penat. tdk, saya tdk ingin hidup," lelaki itu menolak tawaran si guru.
"jadi kamu tdk ingin sembuh.kamu betul2 ingin mati?"
"ya, mmg saya sdh bosan hidup!"
"baiklah,esok ptg kamu akan mati. ambillah botol ubat ini. setengah botol diminum mlm ini,stgh botol lagi esok ptg jam 6, dan jam 8 mlm kau akan mati dgn tenang."
giliran lelaki itu mnjdi bingung. stiap guru yg dia temui slama ini slalu berupaya utk memberikannya semangat utk hidup. yg seorng ini aneh. dia bahkan menawarkan racun. ttp, krn dia mmg sudah btul2 penat, dia menerimanya dgn sng hati.
pulang ke rumah, dia langsung menghabiskan setngah botol racun yg disebut 'ubat' oleh guru itu td. dan dia merasakan ketenangan sebagaimana tdk pernah dirasakan sebelumnya.
begitu tenag,begitu sntai!.
tggal satu mlm, satu hari, dan dia akan mati, dia akan terbebaskan dari segala mcm masalah. mlm itu, dia memutuskan utk mkn mlm bersama keluarga di restoran. sesuatu yg sdah tdk prnah dia lakukan selama bbrapa tahun terakhir. utk mlm terakhir, dia ingin meninggalkan kenangan manis. smbil mkn, dia bersenda gurau.
suasananya amat santai!
sblum tidur, dia mencium isterinya dan berbisik, "sayang, aku mencintaimu."
esoknya bgun tidur, dia membuka jendela kamar dan melihat ke luar. tiupan angin pagi menyegarkan tubuhnya. dan dia tergoda utk keluar bersiar-siar pagi itu.
pulang ke rumah setengah jam kemudian, dia melihat isterinya masih tidur. tanpa membangunkannya, dia masuk dapur dan mmbuat 2 cawan kopi. satu utk dirinya, satu lg utk isterinya. krn pagi itu adalah pg terkhir, dia ingin meninggalkan kenangan manis!
si isteri berasa aneh skali. dia berfikir mgkin byk berbuat salah slama ini "maafkan aku, sayang".
di pejabat, dia menyapa stiap org, bersalaman dgn stiap org. stafnya pun bingung, "hari ini apasal bos kita lain mcm ya?" dan sikap mereka juga lgsung berubah. mereka menjadi lembut. krn siang itu adalah siang terkhir, dia ingin meninggalkan kenangan manis!
tiba2, segala sesuatu di sekitarnya berubah. dia mnjdi ramah dn lebih toleransi, bahkan positif terhadap pendpat2 yg berbeza. 
tiba2 hidup menjdi indah. dia mulai menikmatinya. pulang ke rumah jam 5 ptg, dia melihat isteri tercinta menunggunya di beranda.
kali ini justru si isteri yg memberikan ciuman kpdnya, "sayang, skali lg aku minta maaf, klu slama ini aku slalu menyusahkan sayang."
anak2 juga tdk ingin ketinggalan, "ayah, maafkan kami semua. slama ini, ayah slalu stress krn perilaku kami."
tiba2, sungai kehidupannya mengalir kmbali. tiba2 hidup mnjadi sgt indah. dia mengurungkan niatnya utk bunuh diri. ttp bagaimana dgn stengah botol yg sdah dia minum ptg sebelumnya?


dia mendatangi si guru lagi.
melihat wajah lelaki itu, rupa-rupanya si guru terus mengetahui apa yg telah terjadi," buang saja botol itu. isinya air biasa saja. kau sudah sembuh, apabila kau hidup dgn kesedran bahawa maut dpt menjemputmu bila2 saja, maka kau akan menikmati setiap detik kehidupan.  
"leburkan egomu, keangkuhanmu, kesombonganmu. jdilah lembut, selembut air. dan ia mengalir brsama sungai kehidupan. kau tdk akan pernah, tidak akan bosan. kau akan merasa hidup. itulah rahsia kehidupan. itulah kunci kebahagiaan. itulah jalan menuju ketenangan."
lelaki itu mengucapkan terima kasih dan menyalami si guru, lalu pulang ke rumah, utk mengulangi pengalaman mlm sebelumya. konon, dia masih mengalir terus. dia tdk prnah lupa hidup dlm kekinian. itulah sbbnya, dia slalu bahagia, slalu tenang, selalu hidup.


                                                HIDUP?
                                                BUKANLAH MERUPAKAN
                                                SATU BEBAN YG HARUS DIPIKUL,
                                                TAPI MERUPAKAN SATU ANUGERAH
                                                UTK DINIKMATI.....

CINTA, sebuah kata yg mempunyai sejuta makna dan rasa. tak seorang pun di muka bumi ini yg tdk perlukan cinta. bicara soal cinta memang diakui mampu membangkitkan semngat hidup.hidup tanpa cinta, bagai taman tak berbunga. ada seribu cara dilakukan orang untk meraih cinta

TANDA-TANDA ORANG YG SEDANG JATUH CINTA
1.. berdebar ketika disebut namanya.apa lagi cintanya gayung disambut.sejelek apapun nama si dia, terasa begitu indah di telinga. bagi org yg sedang jatuh cinta, nama org yg dicintai bgaikan roh yg selalu menjiwai setiap gerak langkahnya dan membuat hati berbunga-bunga.ketika disebut namanya, langsung ingat semua tentang dia.
2..selalu ingin bertemu atau rindu.hati begitu sedih jika harus berpisah dlm waktu tertentu.rasa ingin selalu berada di sampingnya manjadi dambaan yg sulit dipertahankan.
3..selalu ingin memberikan yg terbaik.ini yg paling mudah dilihat.memperlihatkan kelebihan/kebaikan diri dan berusaha menutup-nutup kekurangan/keburukan diri.
4..selalu ingin memiliki.org yg sudah terkena virus cinta biasanya rasa ingin memiliknya begitu tiggi.ungkapan perasaannya meletup-letup,bahawa dia adalah miliknya.tak seorang pun yg berhak memilikinya.rasa bimbang selalu muncul ketika si dia sedang pergi jauh..

PENGALAMAN JATUH CINTA
kisah cinta itu ternyata tdk selalu indah dan menyenangkan.krn itu,klu virus cinta menyerang,kamu harus hati-hati.jgn hanya berfikir:yg penting senang!..cuba kamu camkan, brp banyk manusia yg menjadi hamba cinta atau korban cinta? kalau ada org yg mengatakan bahawa cinta itu buta,mmg tidak salah amat. nabi SAW pernah bersabda "cintamu pd sesuatu membuat buta dan tuli"(HR Tirmidzi)  

Pedih benar rasanya bila kita dilukai.lebih pedih da sakit bila luka itu bernanah di hati.menjalar2 sakitnya hingga ke benak.
Mengapakah kita dilukai? adakah dgn cara itu buatkan kita lebih sempurna?apakah tiada cara lain dari dilukai dan melukai?
terkadang dlm senyap dan sunyi perlahan-lahan ia membarah memakan diri...
siapa yg tidak pernah diterjah oleh kata-kata yg melukai hati.aku...pernah.kau...juga pernah.kita...mmg selalu terluka.
bkn dek pisau tajam hujungnya.bukan juga dek tombak panjang hulunya dan bukan pedang yg bisa matanya.tapi sembilu yg tersembunyi dalam setiap bait kata-kata.setiap kali terucap,terhmabur pedih tertusuk ke hati,kita terluka lagi.
apakah baiknya kata-kata yg melukakan jiwa kita itu?
apakah eloknya sembilu bisa menghiris hati?hanya luka yg lebar panjang darah mengalir?
baik dibunuh saja jiwa ni..baik dihiris-hiris setiap inci diri ini.
tapi...jgnlah dilukai...peritnya melebihi segala yg dicincang itu..
tidakkah kau jua berjiwa wahai empunya kata? di mana letaknya perasaanmu itu bila meluahkannya? apakah sgla yg zahir dari kita itu tdk ckup memuaskan? adakah aku,kau,kita selalu menimbulkan kesangsian mulut-mulut itu..termenung seketika bila difikirkan soal itu...soal ketidakadilan yg terus menerus melukai.
mulut itu sentiasa membelakangi dari berhadapan . menjaja ke sana ke mari..lebarkan setiap inci sembilu tersembunyi..
walau tdk nmpak kesannya.ia sudah tertuju tepat ke hati ini.  
mengapa tdk mahu berkata tnpa membawa sembilu itu? krn ia menyakiti..
buntu sejenak...aku,kau dan kita terpanggu. terasa berair mata ini dek menahan luka berduri.tak guna dari bertegang urat cuma berdiam tapi semakin membarah.
tak guna berkeras..cuma mencuba utk berlembut tp ia semakin mencengkam. tidak adakah cara lain yg boleh melukai..walau tidak sembuh tp cukuplah sekadar penenang. dari mengusutkan benak berlingkar-lingkar...
wahai TUHAN yg satu..TUHAN yg tidak pernah melukai..tenangkanlah kita semua dari mulut-mulut itu.ubatilah jiwa ini yg dilukai..
hanya KAU lah TUHAN satu yg serba-serbi memahami yg tahu hikmah di sebalik kejadian itu..
KAU TUHAN yg sntiasa mencintai, syukur masih ada ruang dan peluang untuk aku,kau kita hamba yg menadah tanagn pohon petunjuk dariNYA.
mulut-mulut itu terus melemparkan kata yg melukai..
biarkan saja..
mulut-mulut itu terus menajamkan sembilunya...
biarkan saja...
krn ia perlu dibiarkan...hanya itu caranya..
tiba masa mereka itu akan mengerti utk apa kita membiarkan,krn aku, kau, kita semua tahu apa yg terbaik tuk diri ini...

selagi DIA bersama memberi petunjuk dan arah panduan, selagi itu kita pasti tahu kebenaran. ia bukan mudah krn ia memerlukan kesedaran..cukuplah kita dari dilukai..cukuplah sudah!!

Wednesday, December 15, 2010

BATU KECIL

Seorang pekerja di sebuah projek bangunan memanjat ke atas tembok yg sgt tinggi...
pada suatu saat dia harus menyampaikan pesan penting kpd teman kerjanya yg ada di bawahnya..pekerja itu berteriak-teriak, ttp temannya tidak dpt mendengar krn bunyi bising dari mesin-mesin dan org-org yg bekerja,sehingga usahanya sia-sia saja..
Oleh kerana itu,utk menarik perhatian org yg ada di bwh,dia mencuba melemparkan wang syiling di dpn temannya. temannya berhenti bekerja, mengambil wang itu lalu bekerja kembali. pekerja itu mencuba lagi, ttp usahanya yg kedua jg menmpakkan hasil yg sama.
Tiba-tiba dia mndpt idea lain. dia mengmbil batu kecil lalu melemparkannya ke arah temannya itu. batu itu tepat mengenai kepala temannya dan krn berasa sakit,temannya memandang ke atas. kemudian pekerja itu dapat menjatuhkan catatan yg berisi pesanannya..

ALLAH SWT kdg-kdg memberikan kita cubaan-cubaan ringan utk membuat kita 'memandang' kpd-NYA. seringkali ALLAH melimpahi kita dengan rahmat, ttp itu tdk cukup utk membuat kita 'memandang' kpdNYA. krn itu, agar kita selalu mengingatinya kpdNya, ALLAH sering menjatuhkan 'batu kecil' kpd kita..

SALAM...Seringnya sesuatu itu difahami dahulu sebelum dirasai..
namun usah dinafikan, acap kali juga kita memahami sesuatu hanya setelah merasainya...
aku berdoa mudah-nudahan percubaan mengungkapkan bicara kalbu ini dikurniakan keberkatan oleh ALLAH.. hingga dapat menyusuri relung-relung hati insan yang sma seperti aku...sedang bertatih,letih,sedih tapi tetap tidak putus asa....